Mogelijk gemaakt door Blogger.

Travel: Brighton

Op deze zondagavond dwalen mijn gedachten af naar leuke tijden en toffe uitstapjes. Ik had jullie nog niets verteld over mijn tripje naar Brighton eind september, dus het ideale moment om dat toch eens met jullie te delen. Ik ging voor het eerst zelf met de auto naar Engeland, dus dat was al een belevenis op zich, en verbleef twee dagen in Brighton en nog een avond in Folkestone.
Ik had jammer genoeg mijn camera niet mee, maar ik wou jullie toch enkele leuke plekjes laten zien en mijn ervaringen delen.

Ik ging op stap met mijn schoonzus en schoonmama om er samen eens enkele daagjes tussenuit te zijn. We wouden graag Engeland bezoeken met de wagen, en kozen daarom voor Brighton. We gingen met de boot van DFDS, van Duinkerke naar Dover (ongeveer een tweetal uurtjes), een mooie plek om in toe te komen. Vanop de boot kan je genieten van de witte krijtrotsen, waar je nadien ook langsrijdt als je van de boot komt, en kom je zelfs een kasteel tegen.

Van Dover naar Brighton ben je ook ongeveer een tweetal uurtjes onderweg (vooral autosnelweg, je kan wel meer de kustlijn nemen maar daar ben je al snel een uurtje langer onderweg). In de vooravond kwamen we toe aan ons hotel, The Queensbury Hotel. Een twee-sterren hotel, klein maar degelijk en betaalbaar. We hadden een hele mooie kamer (de superior driepersoonskamer), met uitzicht op Regency Square en opzij ook de zee. Best centraal gelegen, en inclusief ontbijt (simpel maar voldoende).
Het werd al snel donker, dus na even wat relaxen op de kamer, maakten we een wandeling langs de kustlijn en gingen we iets eten. We kozen daarbij voor JB's American Diner, ik at er een veggie aubergine & mozzarella burger, superlekker!

Dag 2 was een shoppingdagje, met een vleugje sightseeing. Zo liepen we door Western Road, waar er naast gewone winkels in de straat, ook een winkelcentrum is (Brighton Churchill Square). Daarna wandelden we verder op North Street, en liepen we in The Brighton Lanes. Dit zijn allemaal hele kleine straatjes met wat exclusievere winkels, heel wat juweliers, maar heel gezellig om in te wandelen, een aanrader.
Aan het einde van North Street, kwamen we aan het Royal Pavilion. Na wat koffie/thee en een cakeje, gingen we die natuurlijk ook eens van dichterbij gaan bekijken. Wat een prachtig gebouw, een klein paleis met sprookjesachtig uitzicht. Je kan het ook binnen gaan bezoeken, maar dat hebben we niet gedaan.

We liepen even langs de binnentuin, en nadien gingen we onze tocht verder, langs East Street, richting Brighton Pier. Het is wel een echte toeristische attractie, heel commercieel, maar wel eens leuk om van dichtbij te gaan bekijken. Jammer genoeg is het weer wat omgeslagen, zeker aan het water hadden we echt last van heel veel wind, maar begon het ook te regenen. Je vind er speelhallen, kermisattracties en wat eetkraampjes. Ik denk dat het er tijdens de zomermaanden heel erg druk is.

Ondertussen hadden we toch al heel wat kilometers afgewandeld, en begon het al laat te worden, tijd dus om terug te keren en in te checken in ons volgend hotel. We verbleven de tweede nacht in het Beach Hotel. Op hetzelfde pleintje van ons vorig hotel, maar aan de overkant en dichter naar het strand toe. Ook een twee-sterrenhotel, maar we betaalden iets meer omdat we een vierpersoonskamer hadden, maar dan ook heel wat meer ruimte.
's Avonds gingen we eten in een Grieks restaurant dichtbij het hotel, Steki's Taverna, gezellig en lekker.

Dag drie begon echt met heel mooi weer, je kon echt nog in t-shirt rondlopen, en dat voor eind september in Engeland :). Na het ontbijt en het uitchecken, namen we de auto en gingen we onze tocht verder. We reden nog even het centrum rond en daarna verder naar Brighton Marina. Een mooie locatie aan de haven met een soort van shopping-dorpje. Er waren uiteindelijk niet zo heel veel winkels meer open, maar wel heel gezellig. We zijn er enkele winkeltjes binnen gegaan en hebben er ook iets gegeten.

In de namiddag reden we verder naar Folkestone, ongeveer een tweetal uurtjes rijden. Zo waren we dichter bij Dover, zodat we de dag nadien niet meer zolang moesten rijden om de boot op te gaan. We verbleven in The Burlington Hotel, een mooi karaktervol hotel, vlak aan de zee.
In Folkestone zelf was er toen niet echt heel veel te beleven (er is een shopping center in het centrum, maar die sluit al redelijk vroeg, dus hebben we niet gedaan), we wandelden eens tot aan het water, keken eens rond in het centrum, maar besloten uiteindelijk dan te eten in het hotel.
De volgende morgen genoten we van een uitgebreid en lekker ontbijt, en nadien vertrokken we richting Dover, richting België om terug naar huis te keren.

Zijn jullie zelf al in Brighton geweest? Hebben jullie nog leuke tips voor een tripje naar Engeland?