Mogelijk gemaakt door Blogger.

Travel: Tips - 24 uur in Mechelen

Enkele weken terug gingen wij een nachtje naar Mechelen. Voor ons een eerste bezoekje aan deze supergezellige stad. Let wel, op het moment dat wij er waren, waren de terrasjes nog steeds gesloten, maar ook zonder dat heb ik enkele leuke tips voor jullie.
We verbleven er een nachtje in het NH Hotel Mechelen, geen superruime kamer maar groot genoeg voor ons drie en op wandelafstand van het centrum. Ga met ons mee, 24 uur in Mechelen.

We zijn op vrijdagavond na werk/school vertrokken, dus konden we bij aankomst ook direct vlot inchecken in het hotel. Het was er niet heel erg druk. In het hotel zelf viel er natuurlijk nog niet heel erg veel te beleven, door alle maatregelen op het moment natuurlijk.
's Avonds konden we doorgeven wat we de volgende ochtend graag als ontbijt wouden (je krijgt per persoon een papiertje mee waar je kon aanduiden wat je wenst te eten). Dit werd dan geleverd op de kamer op het uur wat je zelf verkiest.

Ook voor het avondeten moesten we natuurlijk op onze hotelkamer blijven, aangezien er nog niets open was. Ik had zelf heel wat hapjes meegenomen van thuis (er was een frigo op de kamer), maar we haalden nog wat extra lekkers (en warm) bij Wasbar Mechelen, wat echt een aanrader was.
Maar alvorens heel wat te eten, wouden we natuurlijk eerst de stad Mechelen eens verkennen. Het was een prachtige avond, de zon zat laag, het was rustig maar toch niet verlaten. Het was dus supergezellig om in de kleine straatjes te verdwalen, langs het marktplein te wandelen en te genieten van de mooie stad die Mechelen wel is. Ik kon me zo voorstellen hoe gezellig het er wel moet zijn op een zonnige zomeravond, met terrasjes die overal opstaan en mensen die komen en gaan.

Toen de zon dan uiteindelijk echt bijna onderging, gingen we dus ons eten gaan afhalen en terug naar onze hotelkamer. Lekker eten, babbelen, een gezelschapsspel spelen en onze avond was meer dan geslaagd.

Ons ontbijt hadden we niet te vroeg besteld, dus uitslapen was de boodschap en nadien een rustige ochtend. Thuis is het in het weekend wel uitslapen, maar direct een rush om vanalles te willen en moeten doen. Nu konden we het echt eens relax houden, uitgebreid eten (want het was echt wel veel) en ons klaarmaken om met een volle maag de stad in daglicht te gaan ontdekken.

Hoog op het lijstje stond eigenlijk een bezoekje aan de Romboutstoren, maar die was jammer genoeg nog steeds gesloten wegens de Corona-maatregelen (maar goed nieuws, want intussen is hij terug geopend). En zo waren er nog wel een paar dingen die ik heel graag wou doen maar op dat moment toen gesloten waren.

Maar het weer was gelukkig wel heel erg goed, en wandelen in deze mooi stad kon zeker nog wel. We stapten langs de haven, waar we drie prachtige oude huisjes langs het water tegenkwamen. Ze dateren uit de zestiende en zeventiende eeuw en zijn de trekpleister van de Haverwerf.

Nadien wandelden we verder langs het Dijlepad, een must als je in Mechelen bent. Een heel mooie wandeling langs het water, heel erg rustig en ontspannend en toch te midden van het centrum. Je kan ook Mechelen, en de Dijle, per boot bezoeken, maar dat hebben wij niet gedaan.

Aan het einde van het pad, kom je eigenlijk vlak aan de winkelstraat uit. Ideaal om onze tocht verder te zetten langs de gezellige winkels. We kwamen uit aan de Grote Markt, waar er inderdaad op zaterdag een markt is op het plein. Er is ook heel wat toffe street art te vinden in de stad, dus kijk zeker eens rond tijdens je wandeling!

In de namiddag hadden we een reservatie bij Kazerne Dossin, een museum, memoriaal en documentatiecentrum over de Holocaust en mensenrechten. Ik vond het iets te zwaar om samen met Noah te bezoeken, maar er liep een tijdelijke tentoonstelling, Fake Images, over het gevaar van stereotypes zowel ten tijde van de oorlog, al de dag van vandaag met fake news en fake images via sociale media. Deze vond ik wel interessant om samen eens te gaan bekijken.
Ik mocht er binnen geen foto's maken, maar lees hier wat meer info als je benieuwd bent naar de tentoonstelling, deze loopt nog tot 7 december 2021

Als je met kinderen Mechelen bezoekt, is ook het speelgoedmuseum een aanrader. Deze hebben wij al meerdere keren bezocht, dus tijdens dit weekend niet gedaan. Ook Technopolis en de Zoo van Planckendael zijn superleuk, dus je wat langer in Mechelen verblijft en in de iets verdere omgeving een leuke activiteit zoekt kan ik deze zeker voorstellen. Maar ook deze hebben wij beide al bezocht op een ander moment.
In het centrum zelf hebben sowieso ook leuke plekjes die kinderen heel leuk gaan vinden, zoals het parkje naast de Romboutstoren.

Ik vond het dus een supergezellig stad, die ik zeker nog eens wil bezoeken en wat meer tijd heb om gezellig te winkelen, de markt te bezoeken, iets te gaan eten en gaan drinken.
Dus al jullie tips zijn ook welkom, van restaurants en winkeltjes, tot een overnachtingsplek of leuke activiteit.

Meer tips vinden jullie ook altijd op visitmechelen.